hey
>

Hello to Our Kidney

Assalamualaikum :)

Dengan tak berapa nak rasminya aku nak merepek lagi kali ni. haha. Tiga hari lepas aku dapat pengalaman tido kat spital (macam la tak pernah). Time tu aku teman sepupu aku jaga mak dia a.k.a mak sedara aku la kiranya. Alkisahnya, mak sedara (bahasa baku : mak saudara) aku ni ada problema dengan buah pinggang. Kidney dia macam takleh nak tapis keluar toksik dalam badan. Secara kasarnya macam tu la. Tapi buah pinggang tu oke lagi. Takde rosak ke apa. So, dipendekkan cerita, beliau terpaksa la undergo proses dialisis. Nak kasi buang 'racun racun' dalam badan suma.

Haa.. tu la motif utama aku sebenanya. ::Dialisis::

Oke. Macam yang suma orang tahu, buah pinggang ni adalah sepasang organ kembar - terletak di sebelah menyebelah tulang belakang kat bawah rangka tulang rusuk. Macam mana tu? haa..imagine lah sendiri..haha~
Nak briefing sikit pasal fungsi utama ginjal :-
  • membersihkan bahan dan cecair berlebihan dari dalam darah
  • menapis darah,menyimpan sesetengah dan buang bahan bahan dalam darah 
  • menolong membetulkan tekanan darah, menentukan bilangan sel darah dan kesihatan tulang
Dah macam buku bio dah pulak..hallamak~ rasanya masa form 5 pon ada belaja benda ni -_-"

Bila buah pinggang ni rosak, proses2 yang telah cikgu nyatakan di atas tadi (hahaha!) akan terganggu. Jumlah air dalam badan akan bertambah dan tisu tisu pon akan membengkak. Tindakbalas cecair yang berlebihan ni membuatkan tisu badan boleh rosak dan 'leads to death' bak kata oram putehhss~

Ni sedikit sebanyak penyakit2 yang menyerang buah pinggang kita :-

  • Jangkitan kuman
  • Tekanan darah tinggi - Sangat berkait rapat dengan fungsi ginjal. Tekanan darah tinggi akan membuat saluran darah dalam ginjal mengental dan keras
  • Saluran kencing tersumbat
  • Glomerulonephritis - Haa..tergeliat lidah mak..ni adalah radang kat unit penapisan dalam buah pinggang. Ni la penyebab kencing kotor dan terjadinya bengkak kat keliling mata.
  • Nephrosis - Ni pon penyakit kat sistem penapis dalam ginjal
  • Kerosakan akibat penyakit ; kencing manis, racun, dadah..etc..bla..bla..bla..

Kes kes kat atas ni boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang korang dari berfungsi dengan sihatnya.. bila dah jadi K.O tu, korang hanya dapat hidup dengan pemindahan buah pinggang atau dengan rawatan dialisis (bantuan mesin haemodylisis-mencuci darah).

Berbalik kepada kes mak sedara aku tadi, buah pinggang dia tak rosak lagi. Macam yang aku cakap awal awal tadi, 'kidney' tu ada masalah sikit. Mungkin sebab pemakanan. Tapi beliau still kena undergo proses dialisis ni untuk cuci darah. 

Tu la first time aku masuk 'bilik dialisis' tu. Excited melebih lebih over dan sebagainya lagi. Memang aku la tu kannn..
Time ni la nak capture suma makhluk yang ada dalam tu tak kira la benda hidup atau sebaliknya ~


Mesin dialisis yang first aku tengok..haa..berselirat wayar suma..ni la yang mak sedara aku guna

Ni mesin yang sorang macik guna. Aku muka tak malu gi capture. Macik tu wat muka 'heran dan pelik ah' .Haha..suri ya makcik..:p  Taktao la apa bezanya dengan mesin atas. Capture saja la Labu..




Mesin mesin ni suma takdenye nak buat aku terkejut sangat. Tapi 'benda' lain..JENGJENGJENG~ haa..Sebelum masuk bilik dialisis ni, aku ingatkan bilik ni seram..gloomy..kena baring atas katil bedah suma..haha MyEm0.Com (over la mak jemahhh) . Sekali tu, amek kaw..sarat dengan manusia ciptaan Tuhan. Berbaris je suma dok buat rawatan dialisis nih. Ada sorang pakcik ni siap makan 'colek buoh' lagi..Dasyat ah..tangan sebelah dok bertempek wayar dialisis, tangan sebelah dok sedap makan bagai..siap silang kaki baca paper kauu.. *silangkaki tu aku tambah :p


Masa mak sedara aku dok wat rawatan tu, dua jam je.. (jeee..). Tu kira oke la tu. Pakcik sorang tu empat jam yuols. Nak tido kat situ la kannn.. Kalau yang nak ter'kucil' tu memang biru muka la nak kena tahan. Sebelum sesi cuci darah tu, kena timbang berat dulu. Aku dalam hati tu tergedik gedik jugak nak try. Tapi sogan pulaks sedemikian berat macam badak weh! Nanti orang nampak..alahai~
#macam la tak cukup penimbang kat rumah.ceh.  


Masa tu aku ngan umi yang jaga time tu. So, bermula la sesi menunggu kitorang. 

'Berjujukan' mesin mesin suma..terkedu aku..first timer la katakan..tengok  pakcik tu, rilek je..sori la pakcik makcik..ter'capture' gambar kome..

Penyakit zaman sekarang ni memang sah sah dah tak kira tua muda..semua dia sapu..pemakanan tu penting..jangan main sebat je depan mata..hehe.aku la tu~

Lastly, nak bagitau sikit pasal tanda tanda awal penyakit buah pinggang. Peringatan awal la konon..ceitt


  • sakit/susah bila kencing
  • kencing lebih kerap (terutamanya malam)
  • kencing yang bercampur darah
  • bengkak keliling mata, tangan, & kaki (biasanya ni jadi kat kanak kanak)
  • sakit kat sebelah buah pinggang (yang ni takde kaitan dengan gerakan badan eh)
  • tekanan darah tinggi
Macam biasa, kalau korang ada hampir kesemua simptom, baru lah boleh dikira tanda tanda nak dapat penyakit buah pinggang ni. Kalau ada satu,dua je..takpayah la nak buat kes pulak gi sepital -_-"
Tapi kalau ada keraguan, boleh la buat pemeriksaan dengan incik dokter. Takdenye sape sape nak halang..


MyEm0.ComBila dah ada kes camni jadi kat sedara mara la baru aku nak amik perhatian kan..haha..kalo tak, masa bio form 5 dulu tu memang blank lah otak aku. Taktao la apa yang aku jawab masa SPM dulu..
Okbai.

p/s : suma gambar adalah ihsan dari henset umi. aku kan pengguna nokia 1100 yang tegar.lalala~

No comments:

Done? Thanks for reading.