hey
>

Alkisah geng gigi besi

Assalamualaikum.
Kali ni tibalah masanya untuk aku membebel sepuas hati pasal braces. (jap. kenapa aku rasa ayat aku skema?)
Hah, lantak dia lahh~

Aku start pakai benda 'best' ni awal 2012. time Tahun Baru Cina kalo tak silap. Baru lima bulan la macam tu. Aku tunggu giliran kat hospital pulak lima tahun. Memang dah bagus sangat la tu. Tu la nasibnya kalau buat kat spital kerajaan. Nak buek kat sepital swasta? Huishh..gila hang..mahal sehh. Tak mampu.
Dulu, orang asek pertikaikan kenapa la aku gi buat kat sepital kerajaan. MyEm0.Com
"Kan lama kena tunggu? Bazir masa..bla..bla..bla"
"Kena bayar jugak. Baik gi kat swasta"

Bak duit ar! haha..Lambat ke cepat ke, redha je la menunggu. Memang la aku sendiri pon mengaku bazir masa. Mao tak bazir, aku daftar sejak form 3 lagi. Ni aku dah masuk dua dekad dah  (hiperbola untuk impak cerita) baru la dapat jugak pakai.

Tadi baru je lepas apoinmeng dengan dokter. Pasang braces kat gigi bawah pulak dah. Lepas satu..satu..-_-"
Tapi bagus jugak. memang ada hikmahnya..Takde la sakit sekaligus jadinya. Tapi kalau mampu nak buat dekat sepital swasta tu tak payahla gedik. Buat je kat swasta. Cepat dan berkesan yuols. Aku bukan la nak banding bandingkan..Dua dua ada baik buruknya.


 Dulu sebelum jadi geng gigi besi, cuak yang teramat dengar 'cerita cerita dongeng' & gosip mosip pasal braces ni. Ada yang sampai demam. Tak boleh makan. Makan nasi air je (bubur nasi la!) Dua minggu pulak tu. Macam macam aznil lagi la cerita yang aku dengar.

Tapi bila time aku dah tiba, sebenarnya oke je. Sakit tu memang la. Memang 'kurang' waras la orang yang cakap tak sakit tu. Deria dia sure sure punya ada something wrong somewhere. Tapi aku takdela sampai demam ke hapa. Cuma rasa nak hantuk kepala kat dinding je (sekali lagi hiperbola). Empat batang gigi aku kena cabut. (dan satu satu jugak). Kalo kat swasta empat batang cabut sekaligus. Amekaw! haha..

MyEm0.Com  Pengalaman dan jerih perih susah payah makan tetap bertambah aku time mula mula pakai braces :
  • Masa pakai - langsung tak sakit
  • Dua tiga jam lepas pakai - rasa sengal dan gatal gusi(macam nk tumbuh gigi) mula menyerang
  • Sehari suntuk - Gigi dan gusi rasa ketat. Kalau gigi bergesel, satu je - sakit. simple kan?haha
  • Semestinya ulser akan tumbuh mekar di pinggir bibirmu umpama tebu
  • Aku still makan.MyEm0.Com Petua, suap>telan>suap>telan. Hari first = nasi air
  • Aku tak demam oke? sihat walafiat. takde kes jadi sawan ke apa ke..
  • Yang penting, boleh je dok bercakap potpetpotpet. bising sungguh! braces tak buat aku mute.

Benda benda ni suma jadi dua hari je pon. Takde la sampai dua minggu tu kan..tapi ni sebab aku pakai braces atas je. :p
Kalau pakai atas bawah, assume 3 atau 4 hari kot. Tapi sekarang ni braces aku dah complete dua dua bahagian. Memang aku praktik la petua suaptelansuaptelan masa makan tadi. Haaha. Dah macam 'di atas normal' dah gayanya..burok!  
Ulser tu pulak, time mula mula pakai braces je sobab mulut tu terkejut tiba tiba tengok ada besi jadi jiran baru. Tu yang beria produce 'mata ikan' tu.  Haha.. orang Kelate panggil "nepuh". 
Lama lama dah tak jadi dah. Lagipun, dokter tu akan kasi ubat sapu nanti. Dont worry maa..


Jumpa doktor selang dua tiga bulan adalah perkara lazim bila korang dah join geng gigi besi nanti. Yela, nak kena ketatkan braces tu kasi rapat gigaga. Time ni la antara moment2 yang sakit tu. Tapi kejap je. Dua tiga hari jela. Hari tu aku tak sampai pun tiga hari. Bergantung pada gusi la. Senang adapt ke tak.

Tempoh pakai pulak memang tak boleh nak tentukan. Bergantung la pada struktur gigi korang tu. Kalau sekadar senget sikit tu, kejap jela pakainya. Kalau ala ala kek lapis Apollo macam aku ni haa..bertahun jugak la..Nurse tu boleh pulak buat sesi bedtime stori dengan aku.Katanya..
"Contohnya kalau ada kembar dua orang, si kakak dah boleh 'buang' braces dah lepas 2 tahun. Tapi si adik pulak lepas 3 tahun baru la sama kedudukan gigi tu."
Kiranya nak cakap la, tempoh nak samakan gigi tu tak sama bagi lain2 individu. Depends kat gusi kita (kot). Oke, aku dah nak mengarut. Fullstop.



MyEm0.Com


No comments:

Done? Thanks for reading.